Marketing voor groothandels

Groothandels onderbenutten nog vaak de mogelijkheden die moderne marketing hen biedt. Als distributeur bouwen ze hun commercieel beleid té vaak alleen rond de inzet van hun salesteam. Het gewicht voor het werven van nieuwe klanten, het realiseren van verkopen en het onderhouden van klantenrelaties komt dan volledig op de schouders van de verkopers terecht. Dit is een bijzonder aandachtspunt voor groothandels, want de rol van de verkoper switcht nu bijzonder snel van ‘vertegenwoordiger’ naar ‘adviseur’. Gevonden worden, naamsbekendheid opbouwen, informeren tot en met verkopen: marketing ontlast op deze vlakken de verkoper en garandeert een hogere efficiëntie binnen het verkoopteam. Marketing kan voor heel scenario's sneller, digitaler, goedkoper én efficiënter zijn dan de individuele verkoper. Marketing is dan ook één van dé drijvers geworden achter het succes van succesvolle groothandels. Maar … het veranderingsproces van ‘alles op sales’ naar ‘een combinatie van marketing en sales’ verloopt niet zonder slag of stoot bij de gemiddelde groothandel. Zij kunnen bij Desmyttere terecht om dit transitieproces te definiëren en te implementeren.

De juiste marketingstrategie legt de basis voor succes

Het juiste businessmodel vinden is voor elke groothandel de sleutel tot succes. Het belang van de marketingstrategie of het marketingplan mag dan ook niet onderschat worden. Beide helpen de groothandel bij het uitdenken van de pitch, het verfijnen van het aanbod, het segmenteren van de doelgroep, het vinden van de hoogst mogelijke prijs en het uittekenen van de concurrentiële positionering. Kortom, een doordachte marketingstrategie en een concreet marketingplan zijn de leidraad voor de ontwikkeling van de groothandel. 

Het marketingplan legt de basis voor een consistente en planmatige aanpak van het marketingbeleid. Bij Desmyttere geven we binnen het marketingplan ook een antwoord op de vraag: ‘hoe verhogen we de omzet en hoe vinden we een beter evenwicht tussen sales en marketing’? Daarnaast geven we groothandels advies op maat over hun marketingstrategie en vertalen we elk businessidee naar een gestructureerd businessmodel. Precies in deze combinatie schuilt de basis voor succes. Tot slot hebben in deze digitale tijden ook het marketingplan en de marketingstrategie van de groothandel niet het eeuwige leven. Het is dus belangrijk om ze tijdig en op continue wijze te analyseren, bij te sturen en te innoveren.

Professionele marketinguitvoering zorgt voor resultaat

Digitale marketing is voor groothandels cruciaal. Om hier het volle rendement uit te halen is de basis uiteraard een professionele website die rust op drie pijlers. Als eerste moet de groothandel op de website een uniek verhaal brengen om zich te profileren op de markt. Daarnaast is het noodzakelijk geworden om de merken en producten ook op de website voor te stellen en de klanten de mogelijkheid te geven ze via een webshop te kopen. Ten slotte moet een groothandel ook consistent aandacht hebben voor content marketing. Dit laatste komt niet alleen voor op de website in de vorm van een een inspirerende nieuwspagina, een blog, landing pages, reviews en user stories, maar vinden we ook terug op de diverse social media en in e-mail marketing. E-mailmarketing kan voor groothandels bestaan uit gerichte e-mailings (bv. klanten up-to-date houden), e-nieuwsbrieven om content te delen met klanten, prospects en stakeholders (bv. informeren over de merken die verdeeld worden of promotieacties). Bovendien kunnen we dit ook uitbreiden naar Marketing Automation waarbij we op basis van gedetailleerde scenario’s relevante berichten versturen. Heb je als groothandel daarnaast ook een online advertising strategie die Google Ads (laag in de funnel), social ads (hoog in de funnel), retargeting ads (midden in de funnel) en display ads combineert? Dan is je digitale marketingstrategie een lead booster. 

Naast digitale marketing zijn ook het netwerken en event marketing belangrijke bronnen van naambekendheid, contacten en leads. Een professionele groothandel weet dan ook hoe ze ambassadeurs kan aanzetten om mond-tot-mond reclame te creëren via online tools of fysieke netwerkacties. Daarnaast zijn ook seminars, beurzen, opleidingen en congressen ideale plaatsen om als groothandel de naambekendheid te verhogen, de juiste contacten te leggen of meer leads te genereren.

Als je er als groothandel in slaagt om de hierboven beschreven communicatiemix te combineren in een doelgroepgerichte marketing campagne, is het mogelijk een voorsprong te nemen op de concurrentie. Aan de hand van een campagnematige aanpak is het mogelijk om nauwkeurig bepaalde doelgroepsegmenten multimediaal te benaderen om zo meerdere contactmomenten te creëren binnen één hoofdboodschap of verhaallijn. Tot slot maken de juiste tools zoals het logo, de huisstijl en salesondersteunende folders of brochures in het communicatie- of marketingbeleid het marketingplan ‘af’

Meten is weten, zeker voor groothandels

Zoals hierboven reeds vermeld is het in deze digitale tijden belangrijker dan ooit om op regelmatige basis te meten, te analyseren en bij te sturen. Daarom bevelen we elke groothandel voldoende marketing meetinstrumenten aan. Digitale marketing loopt als rode draad door een moderne marketingstrategie voor groothandels en is bovendien meetbaarder dan ooit. Duidelijke en meetbare KPI’s (Key Performance Indicators) geven je de mogelijkheid om resultatendashboards op te stellen die je een duidelijk beeld geven van de datastroom. Dit gaat zowel over data hoog in de pipeline (genereer ik voldoende naambekendheid?), de acties die prospects ondernemen binnen je marketingbeleid als de conversie van prospect naar lead. Een slimme groothandel kent alle bewegingen en is in staat om op elk moment de juiste knoppen te besturen om het marketingbeleid te optimaliseren of bij te sturen indien nodig.

Wat kunnen wij betekenen voor groothandels?

  • opzetten en optimaliseren van de marketingstrategie
  • uitschrijven van het marketingplan
  • definiëren van groeistrategieën en begeleiding bij een herpositionering in de markt
  • marketing uitvoering bij het lanceren van nieuwe diensten/producten of bij het betreden van nieuwe marktsegmenten
  • gehele of gedeeltelijke uitvoering van marketingacties en marketingcampagnes in functie van naambekendheid, autoriteit, employer branding en lead generation

Vroeger 'hadden' we winkels en een webshop. Dankzij een divers content marketing programma promoten we nu veel beter het verhaal van onze producten, mensen, leveranciers, winkels én webshop.

Wilfried Van Loon, Verkoopverantwoordelijke Mapeco

Een hoge score in Google is essentieel in onze concurrentiële positionering. Dankzij de SEO-prestaties van Desmyttere zien we onze positie in Google week na week verbeteren.

Geert Demuynck, zaakvoerder Demuynck-Verrax

De adviessessies met Peter Desmyttere waren interessant en uiterst concreet toegepast op onze onderneming. Hij overloopt uw volledig marketingbeleid, stap voor stap, op een aangename en kritische manier. U krijgt duidelijk beleidsadvies en eveneens een concreet stappenplan. Benieuwd of de uitwerking onder uw coaching ook zo schitterend zal lopen!

Patricia Claerbout, Galico

Graag een vrijblijvend gesprek?

Laat het ons weten via onderstaand formulier. Dan boeken we snel een afspraak.

Liever een telefoontje?
Bel Peter Desmyttere
op 09 279 18 82
of connecteer via LinkedIn

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy