29/04/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

Zin en onzin van een marketing baseline

“We hebben een baseline nodig”, hoor ik vaak bij klanten. Waarom? Omdat ze vinden dat ze zo nodig iets onder of boven hun logo moeten plaatsen. Helaas weten ze meestal niet wat zo’n baseline moet doen. Dat is nu precies de reden waarom je zo veel dertien-in-een-dozijn baselines ziet. “Hier worden uw dromen werkelijkheid” of “Bij ons bent u nummer 1”. Ook veel te zien: baselines uit drie woorden, zoals “Creativiteit.Strategie.Uitvoering”. Het nadeel van dergelijke baselines is dat ze niet alleen pompeus klinken, maar dat ze eigenlijk onder bijna elk logo kunnen staan.

Dat laatste is zonde, want een baseline werkt alleen goed als je doelgroep ze aan jou toewijst. Een goede baseline:

  • is in lijn met de waarden van je merk, product of dienst | “Er is geen betere” werkt perfect voor Miele omdat het merk topkwaliteit wil claimen
  • werkt alleen voor jouw specifieke merkverhaal en kan niet zomaar onder een ander logo geplaatst worden
  • bevat een risicovol kantje, een onverwachte rijm of een speciale woordkeuze | “Pizza. Pizza.”, gebruikt een Amerikaanse pizzabesteldienst die ‘leveringssnelheid’ als onderscheidend voordeel heef; superbaseline, vindt u niet?
  • spreekt je doelpubliek persoonlijk aan en nodigt uit tot actie.

Je leest het: een goede baseline vind je niet zomaar. Het vraagt topcreativiteit. Vind je er geen goede? Plaats dan beter niets onder je logo. Of zet kort en krachtig je activiteit onder je logo. Véél beter dan een dertien-in-een-dozijn baseline.

Andere artikels over Marketingstrategie

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy