29/04/2020
Michiel Destoop

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

Van mond-tot-mond-reclame naar mond-op-mond-reclame

De beste vorm van reclame is mond-tot-mond-reclame*, wordt al langer beweerd. En het is nog waar ook. Als een vriend, familielid of collega enthousiast is over een product, dan word je dat zelf ook gemakkelijker. Als een anonieme, ongekende marketingstem je een product aanprijst, heb je het vaak niet gehoord of kijk je nadrukkelijk de andere kant op. KMO's die over de tong gaan, die veel mond-tot-mond reclame krijgen via aanbevelingen van klanten binnen hun netwerk, die zetten een turbo onder hun sales en marketing. 

De kracht van het netwerken en klantenbelevenis

Vandaar dat we in onze marketingplannen vaak op zoek gaan naar partnerships, naar het versterken van de stem van loyale klanten, naar het netwerken, naar klantenbelevenis. Emotie verweven. Er is echter een belangrijke voorwaarde …

Een excellent product

Maar hoe maak je nu die klanten enthousiast? Door leuke foto’s op Facebook te plaatsen? Door ze te verrassen met een cadeautje? Niet bepaald. De kern zit bij het product of de dienst, en de aandacht die de klant krijgt. Niets nieuws onder de zon, maar als het product of de dienst de gemaakte belofte niet waarmaakt en de verwachtingen niet overtreft, dan ben je geen duurzame marketing aan het voeren. De boemerang komt vroeg of laat terug.

Mond-op-mond-reclame

Het ultieme doel? Van je merk een echte ‘love brand’ maken. Zodat je fans aan je lippen hangen en de blijde boodschap met vurige tongen verder vertellen.

———

*Omdat ik zelf ook altijd twijfel tussen mond-tot-mond-reclame en mond-aan-mond-reclame heb ik het nog even opgezocht. Omdat je het nooit meer zou vergeten, een uittreksel uit de Taaladvies: “Bij mond-tot-mondreclame gaat het om reclame die door consumenten onderling gemaakt wordt: het woord gaat 'van mond tot mond'. Waarschijnlijk onder invloed van de combinatie mond-op-mondbeademing wordt de combinatie mond-tot-mondreclame soms verhaspeld tot mond-op-mondreclame. Die vorm is niet correct.”

Andere artikels over Klantenbelevenis

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy