15 artikels over Marketingstrategie
Wat is het marketing-DNA van jouw merk of bedrijf?

Waarom wordt het ene product of bedrijf als een 'product' bekeken en het andere als een 'merk'? Omdat klanten er bijzondere merkwaarden op kleven die 'gewone' producten of bedrijven niet hebben. Merkwaarden of merk-dna hangen nauw samen met sterkten, onderscheidende voordelen (USP) of positionering. Maar geen van deze marketingtechnieken komt zo dicht bij het brein van de klant als de waarde die iemand hecht aan je product of dienst. Anders gesteld: één of meerdere emotionele waarden zullen bepalen of je product of dienst een 'merk' kan worden. Een merk waarmee je je radicaal onderscheidt in het brein van de klant. Je wordt dan als anders (beter) dan de rest beschouwd.

Lees verder

Welke marketingstrategie is nodig in de verschillende groeifasen van een onderneming?

Een volledige groeiontwikkeling van een onderneming verloopt in vier fasen: opstart, uitbouw, hoogconjunctuur en verval. Boeiend aan deze ontwikkeling is de snelheid waarmee in de 21e eeuw ondernemingen doorheen de verschillende groeifasen gaan. In het verleden werd op een korte termijn opstart en uitbouw gerealiseerd en volgde meestal een zeer lange periode van maturiteit en mogelijk verval. Op vandaag is dat andersom: opstart en uitbouw verlopen veel moeilijker (langer), terwijl maturiteit kort is zodat een onderneming sneller in een vervalfase beland waarbij het businessmodel moet geïnnoveerd worden. Het gevolg van deze ontwikkeling is een radicale switch in de manier waarop een bedrijf haar marketingstrategie ontwikkelt.

Lees verder

Wanneer is een marketingplan nodig en wanneer volstaat een communicatieplan?

Marketinginspanningen renderen het best als je ze op een gestructureerde, planmatige manier aanpakt. En dat kan alleen als je voor aanvang van de implementatie een plan opmaakt. Een overzicht waarin je de acties kort of gedetailleerd beschrijft, samen met het budget dat je er aan wenst te spenderen. Dat kan een marketingplan zijn, maar ook een communicatieplan kan volstaan. Vaak ontstaat verwarring tussen de twee. Daarom beschrijf ik kort de 3 belangrijkste verschillen.

Lees verder

Wat is het verschil tussen een marketingbureau, een communicatiebureau en een reclamebureau?

Bij elk eerste gesprek met potentiële klanten besteed ik veel aandacht aan het goed uitleggen van onze positie (of positionering) als marketingbureau ten opzichte van andere spelers binnen de brede marketingdienstverlening. Een webbureau bouwt websites, een copywritingbureau schrijft zakelijke teksten en een fotograaf maakt beelden. Hun positionering is duidelijk, omdat ze strikte uitvoerders zijn van concrete opdrachten. Bij een reclamebureau, communicatiebureau of digitaal bureau is ook (strategisch) advies en coördinatie te vinden, wat hun positionering ten opzichte van een marketingbureau niet altijd duidelijk maakt. Daarom lijst ik de belangrijkste verschillen tussen marketinggerelateerde bureaus even op.

Lees verder

Wat is het verschil tussen communicatie, marketing en reclame?

De termen communicatie, marketing en reclame worden te pas en te onpas verkeerd gebruikt. Als marketeer stoor ik mij vaak aan het feit dat reclame en marketing in hetzelfde vak gestopt worden. Krijg ik maagpijn als reclamejongens zichzelf ‘communicatiespecialisten’ noemen. Of moet ik op vandaag nog steeds uitleggen dat een marketingbureau (zoals het onze) niet hetzelfde is als een communicatiebureau of een reclamebureau. Maar dat is logisch, want de 3 termen hebben als grootste gemene deler dat ze er voor zorgen dat we opvallen, dat we gezien en gehoord worden en dat onze doelgroepen actie ondernemen.

Lees verder

Geïnteresseerd in een specifiek thema?

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy