28/08/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

Hoe meet je de resultaten van marketing?

Wat heeft marketing ons dit jaar opgebracht? Deze vraag brandt op de lippen van heel wat ondernemers die geld en tijd in marketing investeren. Het is super belangrijk om een antwoord op deze vraag te krijgen, anders vaar je blind op vlak van marketinginvesteringen. Maar welke marketingresultaten zijn relevant en hoe meet je het effect van marketing? Daar wil ik in dit artikel een antwoord op geven. Ik vertel je welke marketingresultaten of marketing KPI’s (Key Performance Indicators) het meest gemeten worden, waar de meeste marketingdata schuilt die je wil meten én hoe je marketingresultaten visueel maakt in functie van analyse en rapportering. Meten is weten, luidt het gezegde. Dat geldt des te meer voor marketing, waar dankzij de dominantie van digitale marketing quasi elke vorm van marketingacties meetbaar geworden zijn.

Welke marketingresultaten worden het vaakst gemeten?

Belangrijk advies: loop niet té hard van stapel. Alles is meetbaar, maar het is zinloos en onhaalbaar om alles te willen meten. Je riskeert dan om je te verliezen in een overload aan data. Meten om te meten mag nooit een doelstelling zijn! Begin klein met een aantal beperkte meetpunten en breidt je analyses stelselmatig uit. Wanneer wij marketingacties voor klanten uitvoeren binnen onze marketing management dienstverlening, dan starten we steeds met een standaard KPI-dashboard die altijd volgende meetpunten bevat:

  • totaal aantal bezoekers op de website
  • website bezoekers per bron (bv. hoeveel % van de bezoekers komt via Google)
  • best bezochte pagina’s op de website
  • via welke zoekwoorden kwamen ze op de website?
  • aantal acties op de website (bv. downloads, inschrijvingen, …)
  • aantal leads of conversies via de website (bv. contactformulier ingevuld)
  • best converterende bronnen (bv. bezoekers via Google vullen het meeste formulieren in)
  • social media volgers per medium

Hieronder zie je een visuele voorstelling van een dergelijk basis KPI-dashboard:


Best indrukwekkend, niet? Zeker voor wie voordien geen meetpunten had. Op basis van deze initiële marketingresultaten kunnen website, Google-optimalisatie, website conversies en social media volgers gemonitord worden in functie van permanente optimalisatie.

In een volgende fase kan je het dashboard uitbreiden met:

  • social media betrokkenheid (aantal likes, shares en reacties)
  • kost per klik op online advertenties
  • kost per lead
  • aantal orders of deals
  • kost per deal

Hieronder zie je een visuele voorstelling van een uitgebreid KPI-dashboard:


Eenmaal je zover bent, dan heb je een professioneel KPI-dashboard en een accuraat beeld op de resultaten van je marketinginvesteringen.

Waar vind ik data met marketingresultaten?

Google Analytics is zonder de twijfel dé bron voor wie met marketingrapportering wil starten. Deze (gratis) software houdt alle mogelijke data over de bewegingen op je website bij. Data over website bezoekers, website bronnen, website conversies en leads via de website zijn allemaal te vinden in Google Analytics. Daarmee dek je al 7 van de 8 meetpunten uit mijn basislijst af. Rest dan nog de social media volgers. Die vind je uiteraard op de social media platformen zelf.

De data in uitgebreidere dashboards die te maken hebben met analyses op online advertenties zijn te vinden in de advertentie management platformen van Facebook, Google of andere online advertentiemedia. Zij verzamelen data over advertentievertoningen, clicks op de advertentie, de doorklikratio, de kost per click, de totale kosten en het aantal conversies op de advertentie. Dit is allemaal essentiële informatie voor KMO’s die geld investeren in online advertenties. 

Hieronder zie je een voorbeeld van een KPI-dashboard voor online advertenties:


Cijfers over online verkopen zijn meestal ook in Google Analytics terug te vinden. Rest dan nog een hele lange rij andere digitale tools waar ook marketingdata te vinden is, denk bijvoorbeeld aan e-mail marketing software waar click rates op e-mailings en e-nieuwsbrieven inzichtelijk worden gemaakt.

Hoe visualiseer je het best marketingresultaten?

Het antwoord op deze vraag is wellicht al duidelijk voor je: in een marketing KPI-dashboard. Alle bovenstaande voorbeelden zijn gemaakt in Google Data Studio, een gratis applicatie van Google om marketingresultaten visueel weer te geven. Google Data Studio haalt zonder verpinken marketingdata uit Google-platformen zoals Google Analytics of Google Ad Manager. Daarmee heb je al heel wat marketingdata in een dashboard zitten. Vervolgens rest nog de koppeling naar andere digitale platformen. Soms gaat dat rechtstreeks tussen Google Data Studio maar soms heb je nog tussensoftware nodig zoals SuperMetrics, een geavanceerde dataverwerker.

Google is niet de enige speler op vlak van marketing KPI-dashboards. Klipfolio, Databox, Geckoboard, Cyfe, Dashthis, Tableau, … zijn allemaal bekende namen van software waarmee je marketingdata kunt visualiseren. Deze spelers zijn wel allemaal betalend.


Kenmerkend voor al deze software is dat je geen programmeur hoeft te zijn om een professioneel dashboard te maken. Enige voorkennis en feeling voor datamarketing is echter wel aangewezen. De grootste valkuil voor doe-het-zelvers is echter de eenzijdige focus op data. Men wil data tonen en liefst zoveel mogelijk. Doe dat niet. Een dashboard is niet gemaakt om te vullen met data, wel om data begrijpelijk te maken. De focus bij het inrichten van een KPI-dashboard moet dus volledig liggen bij het visualiseren van data waarbij goed-matig-slecht naar voor komt zodat de data stimuleert om analyses en bijsturingen te doen.

Ben je enthousiast geraakt na het lezen van dit artikel, maar ontbreekt het je aan kennis of tijd om marketingresultaten te definiëren, te analyseren of in een KPI-dashboard visueel te maken? Doe dan een beroep op een marketingbureau zoals Desmyttere. Wij hebben diverse marketeers in huis die de marketingacties voor klanten uitvoeren. Lees meer over onze marketing management dienstverlening.

Andere artikels over Marketingstrategie

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy