31/08/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

De 8 fundamenten van Zero Budget Marketing

“Ik heb geen budget voor marketing.” Het is het perfecte excuus voor KMO’s om niet te investeren in marketing en communicatie. Maar … moderne marketing is helemaal geen zaak meer van budget. Wel van consistent, planmatig en professioneel tijd investeren in de juiste kanalen en technieken waarmee je de juiste doelgroep(en) bereikt. Een Google-geoptimaliseerde website, inspirerende social media posts, klantgerichte videomarketing, slimme netwerking, partnerships of mond-tot-mond reclame: mogelijkheden zat om met nul euro budget een professioneel marketingbeleid op te zetten en uit te bouwen. Geen excuses meer. Elke ondernemer of KMO heeft professionele marketing nodig en dat heeft geen budgettaire struikelblok. Enige voorwaarde is tijd, passie en … kennis van de juiste marketingtechnieken. In dit artikel schets ik de 8 fundamenten van marketing zonder budget, van marketing die enkel tijd kost, van marketing die geen geld vraagt. Maar wel verduveld efficiënt en rendabel is.

Een website die scoort in Google

Gaat een prospect op zoek naar jouw product, naar jouw type dienstverlening of naar een oplossing die jouw bedrijf kan bieden? Wees er dan maar zeker van dat de zoektocht via Google gaat verlopen. Is je bedrijf onvindbaar in de eerste zoekresultaten? Dan gaat de lead naar een concurrent … Elke KMO moet SEO (Search Engine Optimization) dus prioritaire aandacht geven bij het opzetten van het communicatiebeleid.

Startpunt om te scoren in Google is een Content Management Systeem (CMS) dat door Google omarmd wordt. Dat klinkt logisch, maar dat is het in de praktijk niet. De websites van heel wat KMO’s draaien op technologie die verouderd of Google-onvriendelijk is. Zonder, want alle SEO-acties zijn dan een slag in het water. “Maar een website bouwen is toch niet gratis?” hoor ik je nu denken. Dat klopt, zeker wanneer je voor het bouwen van je website gaat aankloppen bij een professionele websitebouwer. Maar er zijn ook (quasi) gratis oplossingen. Template websites via WordPress, Squarespace, Wix of ProcessWire zetten je voor een habbekrats concreet op weg naar een Google-geoptimaliseerd marketingbeleid. 

Om te scoren in Google zal je moeten bewijzen dat je regelmatig relevante inhoud op je website brengt. Met relevant bedoel ik dan: aansluitend op het zoekgedrag van je prospects. Let ook op het woord ‘regelmatig’: met alleen de commerciële pagina’s op je website red je het niet in de hyper-concurrentiële Google-zoekwereld. Veruit de beste oplossing is het integreren van een blog op je website. Via een blog schrijf je eigen artikelen over je vakgebied. Zijn die voor Google voldoende lang, kwalitatief én relevant geschreven. Dan krijgen je artikelen een prominente plaats in de zoekresultaten zodat je extra openingen naar je website creëert. 

Op je website zijn de commerciële pagina’s én de blog bereikbaar via de navigatie van je website. Het zijn open pagina’s die voor elke bezoeker snel vindbaar zijn. Een interessante uitbreiding aan je website is het schrijven en publiceren van landingspagina’s. Dat zijn pagina’s die zijn geschreven rond een specifieke Google-zoekopdracht. Die bestaat vaak uit een combinatie van zoekwoorden, zoals bv. ‘handleiding voor het schrijven van een marketingplan’ in onze sector. In dat geval is onze ‘marketingplan’ pagina voor Google onvoldoende relevant, omdat ze geen handleiding aanbiedt. Daarom publiceerden wij deze landingspagina, die door Google helemaal bovenaan wordt gezet in de zoekresultaten voor wie op zoek gaat naar een ‘handleiding voor het schrijven van een marketingplan’.

Doelgroep-pagina’s zijn het slotstuk op je SEO-strategie, die zorgt voor gratis leads vanaf je website. Weet dat heel wat prospects meteen hun sector of hun doelgroepcriteria opnemen in de zoekopdracht via Google, zoals bv. ideale elektrische fiets voor senioren’ of ‘planning software voor productiebedrijven’. Uiteraard zal Google zelf de inhoud van verschillende pagina’s gaan indexeren wanneer ze jouw website relevant acht op deze zoekopdracht. Maar vertrouw daar niet op: maak meteen een landingspagina die Google als dé oplossing ziet voor de bezoeker. Landingspagina’s zijn niet bereikbaar via de gewone navigatie, maar ze staan wel publiek om prospects te doen ‘landen’ via specifieke Google-zoekopdrachten.     

Een website die converteert (die leads genereert)

Stel je bij het maken van je website niet tevreden met een mooie website die helemaal op maat van je imago of boodschap is gemaakt. Websites moeten niet alleen aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk voor de bezoeker zijn. Ze moeten ook Google-vriendelijk zijn (dat las je hiervoor al) en ze moeten bezoekers aanzetten om actie te ondernemen. Wat ben je immers met veel bezoekers op je website als niemand iets doet? Te veel ondernemers en KMO’s verwachten werkelijk alles van de contactpagina op hun website. Die is uiteraard belangrijk, maar dat zijn alle andere pagina’s ook. 

De meest voor de hand liggende techniek om zogenaamde conversies op je website te verhogen is het toevoegen van ‘call-to-actions’ op je website. Die herken je meestal snel als links in de teksten of als gekleurde banners op pagina’s die aansporen om actie te ondernemen. Mijn regel is: op elke pagina van de website moet minstens één call-to-action staan. Ik keer nog even terug naar de doelgroep-pagina ‘Marketing voor SAAS-bedrijven’ op onze website. Zie je onderaan de 3 call-to-actions staan? 

Besef echter dat niet elke bezoeker op je website klaar is om contact te nemen. Vaak zit iemand nog in een verkennende fase van het zoekproces, een fase waarin alle relevante opties worden verzameld. Dergelijke bezoekers om de oren slaan met contact-gerelateerde call-to-actions is dan zinloos en laat bij de bezoekers een ‘spammy’ gevoel achter. Ideaal in deze fase als actie is het downloaden van een handig document, zodat je merknaam achterblijft na het zoekproces. Dat kan een eenvoudige checklist zijn, een interessante PDF met meer informatie, een e-boek, een e-brochure of een digitale cataloog. Wat ook je sector is: je vindt vast en zeker een idee voor een handige download. Wij bieden eerder getoonde gratis handleiding voor het schrijven van een marketingplan en recent gaven we ondernemers strategische inspiratie met de whitepaper ‘KMO-strategie in tijden van crisis’

Een andere techniek om de interactie met je bezoeker te stimuleren is het (doen) bekijken van audiovisuele content zoals video’s of flipbooks of het (doen) beluisteren van interviews of podcasts. Ze bieden elk op zich stopkracht om je bezoeker langer op de website te houden. Bevatten ze ook nog eens een link naar YouTube, Vimeo of SoundCloud (voor audio)? Dan neemt je bezoeker je content mee in zijn verdere zoekproces en dat verhoogt de kans op een nieuw websitebezoek. 

Social media marketing

Social media is per definitie gratis voor bedrijven. Diverse platformen zoals Facebook, Instagram, Pinterest of LinkedIn schotelen ons miljoenen particulieren en ondernemers voor die elke dag op de hoogte willen blijven van nieuws door mensen, merken en bedrijven. De wereld ligt aan je voeten, doe er iets mee. Echter: het is verbazend hoe moeizaam de relatie tussen KMO’s en social media verloopt. De oorzaak ligt volgens mij in de verkeerde benadering van social media door ondernemers en KMO’s. Ze worden te veel als advertentie- en promotiemedia gebruikt, te weinig als inspiratiemedia. Ondernemers willen allemaal zo graag verkopen en schatten de kracht van social media verkeerd in. Wil je een grote community van fans en volgers opbouwen? Gooi dan het roer om en maak een lijst van alle mogelijke inspiratie die je merk, je product(en)n je dienst(en), je mensen, je bedrijfskennis, … kan bieden aan prospects en klanten. Pas dan zal je het volle rendement uit social media halen. 

E-mail marketing die relaties warm houdt

Om e-mailings en e-nieuwsbrieven te versturen is tal van gratis software beschikbaar. Niet zelden is ze ook beschikbaar in het CMS van de website of gekoppeld aan de bedrijfssoftware. Voor wie professioneel hogere eisen stelt aan e-mail marketing software is een grote verzameling aan betalende software beschikbaar, maar de budgetten hiervoor zijn echter zo beperkt dat e-mail marketing best in de hoek van ‘gratis marketing’ mag gezet worden. De basis voor professionele e-mail marketing is gebruiksvriendelijke en betrouwbare software. Die bevat de opmaak van de e-mailing of e-nieuwsbrief, laat toe om e-mail lijsten op te laden en garandeert een accurate verzending naar de abonnees. De GDPR-wetgeving legt strikte eisen op aan e-mail marketing, maar schept toch heel wat kansen voor ondernemers en KMO’s die hun contact met prospecten en klanten warm willen houden. Ook hier geldt dezelfde regel als bij social media: inspiratie gaat boven verkopen als je een duurzame relatie via e-mail marketing wil opbouwen.  

Videomarketing als versterking van tekst en beeld

De rol van video in marketing is onmiskenbaar groot. Zowel particulieren als bedrijven consumeren massa’s video’s in hun relatie met merken en bedrijven. Een productdemo, een boodschap voor klanten of een blik achter de schermen via video? Dat is perfect haalbaar voor ondernemers en KMO’s die kwalitatieve videoboodschappen willen brengen zonder inbreng van betalende tools of leveranciers. Een kwalitatieve smartphone, gecombineerd met een smartphone stabilizer brengt videomarketing binnen het bereik van elke ondernemer. De video’s kan je direct inzetten op je website, op je blog, op landingspagina’s, in je e-mail marketing én in social media posts. Een mooie afwisseling voor tekst en beeld!

Event marketing waarin je kennis deelt

Is een deelname aan een vakbeurs of publieksbeurs onhaalbaar voor je? Krijg je nooit kans om te spreken op congressen of seminars? Niet getreurd! Er zijn mogelijkheden zat om je kennis via event marketing te delen met klanten en prospects. Nu iedereen stilaan de knepen van een videomeeting onder de knie heeft liggen videotraining of webinars binnen het bereik van elke onderneming. De eerste is een één-op-één formule, de tweede is gemaakt om met een grote groep je kennis te delen. Event marketing zal in de toekomst steeds vaker en gemakkelijker worden ingezet in een digitale omgeving. Doe er je voordeel mee!

Uiteraard blijven events ook een pur-sang persoonlijk gegeven. Netwerken op events of een bezoek brengen aan beurzen kunnen waardevol zijn wanneer je op een korte termijn prospects, klanten of stakeholders wil ontmoeten. En ‘last but not least’: waarom niet zelf een workshop, seminar, info-avond, training of opleiding organiseren voor een beperkte groep? Vaak heb je niet meer nodig dan een grote meeting room, kwalitatief presentatiemateriaal en basis catering.

Slimme partnerships

In de voorgaande alinea gaf ik je de tip voor een eigen fysiek event in de vorm van een workshop, seminar, info-avond, training of opleiding. Maar misschien is je netwerk nog té klein om voldoende deelnemers te lokken, of is je inhoudelijke inbreng te beperkt om een volledig event aan op te hangen? Dan schuilt de oplossing in een samenwerking of partnership. Kijk daarbij in de eerste plaats naar complementaire ondernemers of bedrijven. Zij hebben dezelfde doelgroep als jij, maar bieden een ander product of dienst aan waardoor ze geen bedreiging of concurrentie vormen. Breng deze partijen zeker in kaart want er schuilen kansen voor een interessant partnership in deze relaties. Je hoeft daarom niet meteen een event te organiseren, een uitwisseling van kennis kan een prima start voor een duurzaam partnership zijn. Marketing partnership kan zich verder nog vertalen naar gedeelde marketingcampagnes, samen een wedstrijd organiseren, een beursstand delen, leads en contacten uitwisselen tot samen een showroom of kantoor delen. 

Slag om slinger duikt het woord ‘influencers’ in marketing gerelateerd nieuws op. Die staan synoniem voor mond-tot-mond reclame, het onderwerp van mijn volgende tip. Professionele influencers gaan echter niet aan de slag zonder betaling, want hun ganse businessmodel draait rond betalende mond-tot-mond reclame. Er zijn echter tal van influencers die gratis invloed uitoefenen op je doelgroep en die je duurzaam en in de geest van een partnership kunt inzetten. Zo kan je spreker of docent worden bij een vakorganisatie, want die hebben een belangrijke invloed in je sector. Of je kan een consultant met veel invloed als partner bij je business betrekken, zonder dat er een dik betalend contract aan vast hangt. Ikzelf heb bijvoorbeeld een gratis partnership met tal van marketing gerelateerde media waarbij ik gratis content aanlever voor hun media. Zij krijgen gratis kwalitatieve content, ik krijg gratis exposure naar mijn doelgroepen: pure win-win!

Mond-tot-mond reclame

De beste reclame is … mond-tot-mond reclame! En bovendien is ze helemaal gratis. Zijn klanten lovend enthousiast over je producten of diensten? Motiveer ze dan om dat enthousiasme te delen. De makkelijkste weg is om een quote te vragen die jij zelf vertaalt naar marketingcommunicatie. Je kunt de quote bv. gebruiken in social media posts, in een e-nieuwsbrief of op je website. Nog beter is als de tevreden klant een review plaatst op het internet, zoals op je Facebook-pagina of op je Google My Business pagina. Dat laatste heeft ook weer een positief effect op je SEO-ranking. Voor heel wat sectoren zijn er bovendien ook nog bekende review-websites die veelgebruikte portaalsites zijn voor prospects. Denk bijvoorbeeld aan TripAdvisor voor de toeristische sector of aan Capterra voor de softwaresector. Waarom zou je een tevreden klant niet vragen om op deze platformen een review te plaatsen? Quotes en reviews kunnen zelfs zo sterk zijn, dat ze potentieel hebben om een ‘user story’ te maken. Dat is een PDF en/of een webpagina waarbij een tevreden getuigt hoe fijn werken het is met jouw bedrijf. 

Heb je al gehoord van ‘tell-a-friend marketing’? Dat is een beloningscampagne waarbij bedrijven klanten belonen die hun ervaring delen met hun netwerk. Wordt iemand uit hun netwerk vervolgens klant bij jou? Dan krijgt de ambassadeur een geschenkje of speciaal voordeel. Wanneer je té weinig quotes of reviews krijgt zou dit misschien wel het zetje kunnen zijn die je tevreden klanten nodig hebben? 

Een bijzondere vorm van mond-tot-mond reclame is persaandacht. Het betreft hier dan een verhaal uit de mond van een journalist, een bij voorbaat betrouwbare bron voor lezers. Journalisten zijn dan ook belangrijke influencers die je merk- of bedrijfsverhaal tot bij een groot publiek kunnen brengen. Persaandacht is ook gratis, een journalist zal je nooit een factuur sturen voor een artikel. Is dat wel zo? Dan gaat het niet over persaandacht maar over ‘native advertising’, een betalende vorm van journalistiek. Echte media en hun journalisten willen vooral boeiende verhalen die hun lezers inspireren, en die vinden ze misschien wel bij jou? 

Slotwoord: alles staat en valt met de juiste strategie

Hoe sterk alle bovenstaande tips en technieken ook zijn: ze verzinken in het niets als ze niet gebouwd worden op een sterk marketingfundament. Zonder onderscheidend verhaal, heldere product-markt proposities en concurrentiële prijszetting zijn zelfs de duurste marketingtechnieken verloren zaak. Je kunt dus pas scoren met een (gratis) marketingprogramma als je een waardevol verhaal hebt voor prospects en klanten. Gratis marketing kan en zal lonen, maar dan moet je marketingstrategie goed in elkaar klikken. Alle componenten zullen elkaar dan duurzaam versterken.    

Gratis marketingtechnieken werken altijd en overal, ongeacht de sector of de timing. Je kan ze inzetten in een ‘always-on’ communicatiestrategie (doorlopende communicatie gedurende het jaar, bv. maandelijkse blogs of e-nieuwsbrieven) maar ook in tijdelijke- of campagne-communicatie. 

Ben je enthousiast geraakt na het lezen van dit artikel, maar ontbreekt het je aan kennis of tijd om een zero budget marketingstrategie uit te schrijven, om bepaalde marketingacties uit te voeren uit te voeren of om je marketingplan in haar geheel in de praktijk te zetten? Doe dan een beroep op een marketingbureau zoals Desmyttere. Wij gieten je businessidee in een praktisch marketingplan en hebben diverse marketeers in huis die de marketingacties voor klanten uitvoeren. Lees meer over onze marketingplan en marketing management dienstverlening.

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy